„Chlubit se cizím peřím“ nemusí mít pejorativní význam

Obdivujme zručnost malířů, sochařů a také ty, kteří veřejnosti
umožňují sdílet sílu emocí uměleckých děl.

Podívejte se sami

Herec Petr Halberstadt: umění otevírá člověka

  • Autor díla ve sbírce: V. Komárek, S. Milkov
  • Majitel děl: Petr Halberstadt

 

Máte spoustu obrazů od Vladimíra Komárka, to je Váš oblíbený autor?

Rodiče pocházeli ze Semilska, kde měl atelier s krásnou cedulkou: Jen krátká návštěva potěší. Měl jsem to štěstí od dětství sledovat jeho tvorbu i s odstupem let. Miloval jsem jej jednak jako malíře a hlavně to byl velmi moudrý a laskavý člověk. Měl jsem rád jeho hlášky: „Každý by chtěl být jako Van Gogh, nikdo si ale za něj ucho neuřízne.” nebo „Pro všechny může malovat jenom komunál.” 

Dělají Vám společnost antické masky. Sbíráte je?

Moje další velká láska je Kréta. Mám tam přátele, ostrov se mi líbí svojí rozmanitostí, pestrostí a lidmi. Jezdím tam pravidelně a každý rok si přivezeme takovouto divadelní masku. Chodil jsem kolem jedné krétské galerie několik let, kde na mě čekal tento anděl od uměleckého hrnčíře Manola Patrammanise.
Mám zde ještě postavu Opilého anděla od Stefana Milkova. Jsem velkým obdivovatelem jeho práce. Poznali jsme se na výtvarném sympoziu v Mikulově a tam jsme zjistili, že jsme stejná krevní skupina. V rámci sympozia dělal třímetrovou dřevěnou sochu, toto je její menší bráška, kterou odlil do bronzu a věnoval mi ji. Líbí se mi, jak je výtvarně pojatá a ten její název- Opilý anděl- to je něco zvláštně úžasného.

Hráli jste si na opilé anděly v Mikulově? Tam se to lehce stane, mají výborné víno.

Nevím, jestli andělé, koneckonců i ďábel je padlý anděl. Jak říká Stefan Milkov: „Jsou věci mezi sklepem a zemí.”

 

Účinkoval jste v nějaké roli, kde vystupuje postava anděla?

Hrál jsem toho padlého- ďábla v Mittereho hře Účtování v domě božím, kde Bůh svolá Ježíše, Ducha svatého a Ďábla. Chce spustit apokalypsu, protože je znepokojen stavem lidstva, čemuž se nedivím. Ale ještě než to spustí, chtěl by slyšet jejich argumenty. Taková hluboká hříčka.

 

Čím Vás výtvarné umění dokáže oslovit?

 Musí pro mne mít vypovídající hodnotu, nejlépe emoční. Myslím si, že ze všech disciplín výtvarné umění může sdělit emoce, a dát domu význam, nejkomplikovanějším způsobem. Nejjednodušeji nabudí emoci hudba, myslím, že vzápětí je to, co dělám- divadlo. Na třetím místě je výtvarné umění. Takže pro mě je klíčové, aby na mě umění emočně působilo. 

Nemusí to být realisticky namalovaný dům, ale zahalený tajemstvím, mě zajímá, co je za těmi okny.

Mojí dlouholetou ambicí je kloubit umělecká odvětví v rámci divadelních projektů. Kdysi jsem dělal právě se Stefanem Milkovem Space Night. V krásných, klenutých sklepeních Reduty jsme zkombinovali elektronickou hudbu, VJing, do toho hrálo komorní kvarteto a to vše bylo protkáno výtvarnými expozicemi se zaměřením na Vesmír. Velké tří metrové objekty vzbuzovaly obrovskou fantazii. Byly tam pohybové choreografie, prostě takový netradiční pohled na párty. Chtěli jsme povznést zábavu- pro někoho plytká může se stát oduchovnělou.

 

Divadlo má blízko k výtvarnému umění skrze scénografii.Budete se realizovat v nějakém dalším projektu?

 Mám ambici oslovovat umělce v rámci našeho Stageartu. Píše se nám hra o Nikolu Teslovi. Tvrdil, že je kolem nás spousta volné energie. Celý život se snažil tu energii zpracovávat a přenášet ji. Přesahuje náš pozemský život, souvisí s vesmírem. Je to velmi hluboké téma a člověk si musí dát pozor, aby nezahučel do nějakých nesrozumitelných hlubin. Tesla byl vegetarián, chránil vodu- byl si už v té době vědom, že její zásoby jsou limitované a člověk by se k ní neměl chovat hovadsky. Takže to byl takový vědecký Merlin. Oslovujeme špičkové výtvarníky, aby se podíleli na výtvarném zpracování. Předběžně jsem domluven s výbornou českou designerkou Evou Eisler.

Multioborovost, dát dohromady víc odvětví je jedna z cest (a nechci znít pateticky), jakým způsobem se dostávat do lidských duší. Jsem přesvědčen, že dobré umění má šanci harmonizovat lidského ducha a odklonit negativní pohled na tento svět a na to, co se v něm děje. Uvědomit si, že svět je krásný. 

 

Je herectví o komunikaci energií herce a diváka? Jejich energetických těl?

Neměl bych to říkat, ale je to tak. Pokud je to děláno s pozitivním záměrem, říkám tomu pozitivní manipulace diváka otevřít, v ideálním případě odblokovat jej a do toho otevřeného místa vetknout pozitivní kód.

 

Foto, text: Anežka Sobková