„Chlubit se cizím peřím“ nemusí mít pejorativní význam

Obdivujme zručnost malířů, sochařů a také ty, kteří veřejnosti
umožňují sdílet sílu emocí uměleckých děl.

Podívejte se sami

Nesmrtelné prestižky..Jaroslav Navrátil o kreativitě firmy Moleda

  • Autor díla ve sbírce: ..
  • Majitel děl: ..

Na stěnách Vám visí krásné fotografie, máte k fotografiím blízko?

 

Byla to dceřina magisterská práce. Fotila je ke knize jedné české spisovatelky, která postupně ztrácela zrak. Není to úplně optimistické, ale mně se to líbí.

Obrovskou radost mám také z fotek celé rodiny, kterou nafotila..dědečky, babičky. Čím déle kolem těch fotek chodím, tím víc jsem nadšený. 

 

Jaké pro Vás bylo podnikání v začátcích Prestiží, když jste přebral vedení? Viděl jste budoucnost firmy optimisticky?

 

Říkal jsem si: Každý rok dobrý, to jednou musí skončit. Nakonec to vypadá, že budeme mít delší trvání, než jsme čekali. K Prestižím jsem se dostal při obsluze počítače s laserem, který vypracovával tvary bot. V roce 1984 vnikla Prestižka pod vedením modeláře Svitu pana Šnajdra. Poté se začali hlásit fůry designérů, kteří se hlásili o autorská práva. 

Nějakou oklikou jsem se k výrobě po mnoha letech vrátil, když byl prodej části konkurzní podstaty ze Svitu a jedna z těch výrob byly prestižky. (V roce 2002 pozn. aut.) Nějak jsme přežili ty začátky a tak jako všichni, co začínají, jsme si říkali, musíme změnit design prestiží, aby to odpovídalo novým trendům.

Spolupracujeme s fakultou užitého umění Univerzity Tomáše Bati. Studenti vytvořili celou řadu pěkných návrhů, my jsme to nastříkli, doladili, že s tím půjdeme na trh. K našemu překvapení jsme zjistili, že nic z toho se nedá prodat. 

My si to nepřiznáme, ale český člověk je velmi konzervativní. Je rozdíl už mezi Čechy a Slováky, kteří jsou víc progresivnější. 

V té době se sem vozilo mnoho barevných bot z Asie, začaly se dovážet italské boty, které mají špičkový design. My jsme se vrátili ke klasické prestižce, protože jen ta se prodávala.    

 

Pracovní síla v porovnání s Asií byla u nás drahá.

 

Takže jsme udělali jednu věc a řekli jsme si, že to musíme otočit, protože ta bota nikdy nebude až tak atraktivní, zato musí být super kvalitní. Takže jsme sháněli kvalitní a zdravotně nezávadné materiály a šli jsme tímto směrem. Tvrdím, že jednou bude výroba v Evropě slepicí, která snáší zlatá vejce, až přežije celá ta složitá období konkurence z Asie. Asijská produkce se významně zdražuje, sociální podmínky se zlepšují, platy rostou.

 

Nová Prestige má tedy pořád stejný tvar podešve, mění se svršek.

 

S tím, že prodáváme pořád nejvíc modro-bílou a černou. Postupem času jsme samozřejmě přicházeli s něčím novým, ale jen pro představu, jak se velmi těžko prosazovala na trhu nová bota: ročně vyrobíme přibližně 150 000 párů bot, a když jsme přišli s dvěma novými pěknými modely od designérů, prodali jsme 1700. Zanedbatelné množství, na které se váže spousta finančních prostředků. Dnes už té boty prodáváme 20 000. Lidé si totiž museli zvyknout na kvalitu.

Využili jsme služeb jednoho z nejlepších italských designérů Claudia Franca. Pracuje pro všechny světové firmy, na které si vzpomenete. Navštívili jsme jej, abychom zkonzultovali novou botu, kterou jsme chtěli připravit a při té příležitosti jsme vzali klasickou prestižku. Řekl, že za posledních 10 let je to jeden z nejlepších designů boty, jaký viděl. Vám samozřejmě zevšedněla, on ale doporučil, že do toho designu vůbec nemáme zasahovat. Udělal na ní drobné úpravy, vypáral jazyk a strčil tam jazyk z nějakého Lonsdale. Odpáral naše loga a nalepil tam zlatá.

Máme připraveny nové modely. Trvá nám to strašně dlouho, ale má to svoje důvody.

 

Neusnadnilo by prosazování nových modelů v řetězcích?

 

Snaha byla, ale dnes říkám na rovinu, snaha není. Nechci být v žádném řetězci a popíši Vám proč. Začali jsme v roce 2002, a protože firma byla v konkurzu, měli jsme miliony problémů s historií prestižky, která ztrácela na kvalitě. Vybudovali jsme obchodní síť a víme, že v celé České republice je množství 150 000, které jsme schopni prodat. A je úplně jedno, kterým kanálem to prodám. Jestli přes malou prodejnu, nebo přes velkoobchod.

V Praze v Národním muzeu bude velká výstava RETRO, takže připravujeme staré a nové modely, plakáty. Je vidět, že dnes retro skutečně táhne. Tvrdili nám, že naši nosiči vymřou. Není tomu tak. Teenageři nejsou skupina, kterou bychom mohli oslovit, ale generace kolem 35 zjistí, že už vyzkoušela všechny módní věci a chce mít něco pohodlného, něco co vydrží.

 

Líbil se mi projekt Navrhněte si svou prestižku!  Jak se tato akce rozvíjí?

 

To samozřejmě zajímá každého novináře, protože ten projekt je dobrý. Je to něco, co není úplně běžné. My jsme s tím přišli, ale je to pro nás obrovská komplikace ve výrobě, protože tato výroba je nesmírně náročná, proto tento projekt nepropagujeme. 

Přesto projekt běží stále. Je to spíše imidžovka, zajímavý produkt pro mladé.

 

Jeden z nejvýznamnějších českých návrhářů Jakub Polanka rád používá Vaše prestižky. To Vás musí těšit.

 

On si nějak naše prestižky poupravil. Spolupracovali jsme spolu na LondonFashion Week a na Mercedez- Benz Prague Fashion Week. Dnes nám psal zase, že je někde použil. Musím říct, že se nám s ním spolupracuje velmi dobře. Kotníkové prestižky prý nosil celou zimu ve Francii a chválil, že je to super bota.

  

Foto, text: Anežka Sobková